TIPS PENGIRAAN BUSANA PENGANTIN DENGAN TEPAT DAN JIMAT


Harini saya nak share Cara-cara mengira sepersalinan Busana Pengantin lelaki dan perempuan.
Tak semua benda kita boleh buat mengikut bajet yang sedikit, oleh itu anda perlu tahu sedikit sebanyak cara mengira agar tidak tertipu oleh Designer yang anda tempah nanti.

1) Mula-mula kita kena tentukan rekaan yag sesuai untuk bakal-bakal Pengantin. Setiap pereka ada cara mereka sendiri, macam saya, saya akan sediakan sekurang-kurangnya 3 rekaan untuk bakal Pengantin. (Namun, jika pelanggan ada design sendiri, boleh request pada kita)

2. Kos rekaan 1 pasang baju anggaran RM 50 - RM 400 (Mungkin rate berubah mengikut peredaran masa). Okaylah paling murah kita ambil RM 50 sahaja. Lepas da pilih rekaan tepat, kita berbincang pula tentang fabrik dan bahan yang digunakan. Fabrik nak berapa meter ? beads nak pakai glass beads ke ?

3. Fabrik yang kerap digunakan ialah Chiffon Silk. Anggaran untuk 1 meter fabrik Chiffon Silk ialah RM 40-RM60. Contoh untuk Dress Pengantin yang kembang dan meleret biasnaya memerlukan 6 meter ke atas dan mestilah bidang 60' untuk effect yang betul-betul kembang. RM 40 x 6 = RM 240.

4. Okay, lace pula biasanya kita akan guna 2 meter ke atas bergantung dengan rekaan dan jenis lace tersebut. Full Lace atau Border Lace. Harga Lace Eklusif mula RM 350 ke atas, ada juga yang mencecah ribuan ringgit. RM 350 x 2 = RM 700

5. Base pula biasanya kita ambil yang murah dari fabrik Chiffon Silk dan Lace. Fabrik Valentro adalah atara pilihan untuk Base. 1 meter anggaran RM 18 x 4 = RM 72

6. Kos bahan habis pakai pula seperti zip, benang, interfacing, span dan lain-lain dalam anggaran RM 15 ke atas. Manakala, kos bahan manik ialah RM 80-RM 120.

7. Kos upah bergantung pada pengiraan pereka itu sendiri. Bergantung juga pada sama ada design Pakaian tersebut susah atau senang. Macam saya, saya akan kira kos bahan dan fabrik serta kos-kos sampingan.

Detail Pengiraan:

Kos Rekaan: RM 50
Kos Fabrik: RM 1012
Kos Manik: RM 80
Kos Bahan Habis Pakai: RM 15
Kos Upah: RM 500

Total : RM 1657

-------------------------------------------------------------------------------

Hanya RM 1657 dikenakan untuk sepasang Baju Nikah Ekslusif. Ini adalah anggaran kasar sahaja untuk kos-kos yang perlu diambil kira bagi seseorang pereka amatur seperti saya. Harga tersebut cukup untuk menghasilkan sepasang Rekaan yang mewah.

Untuk Bakal Ratu sehari, kadang mereka rasa kos ni agak mahal jugak kan ? So, apa kata Pengiraan macam ni pula ?

Details Pengiraan:

Kos Rekaan: RM 0
Kos Fabrik: RM 200 
Kos Manik: RM 12
Kos Bahan Habis Pakai: RM 8
Kos Upah Jahit / Manik / Sulam: RM 120

Total : RM 200

--------------------------------------------------------------------------------

Hanya dengan RM 200, boleh dapatkan BUSANA PENGANTIN yang simple tapi masih cantik. Nak lebih jimat, anda cari sendiri Kain Fabrik yang anda mahukan, dan kami bantu dengan menjahit mengikut design anda sendiri.

Jom tempah Baju Tunang / Baju Nikah / Baju Pengantin anda dengan Kaylarafy Creation.

Cara Mudah untuk mengetahui details lanjut:-

2. Panggilan Telefon: 016-3720578
3. Email: kaylarafycreation@gmail.com

Daftar Sekarang !! Hubungi Team Khidmat Pelanggan kami hari ini untuk mendapatkan info-info berkenaan tempahan / sewaan, kelas, benang dan lain-lain

Comments

  1. numpang promote ya min ^^
    buat kamu yang lagi bosan dan ingin mengisi waktu luang dengan menambah penghasilan yuk gabung di di situs kami www.fanspoker.com
    kesempatan menang lebih besar yakin ngak nyesel deh ^^,di tunggu ya.
    || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum..saya nak tanya,macamana pengiraan upah utk menjahit baju pengantin perempuan shaja..tapi diorang rq design mcmni2.nak buat tu agak rumit jugak.kalau sy ambik upah atas rm150 ok tak?maaf,sy memang blur sikit nak letak harga...😊.kita jahit shj..Tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tailor yg sy contact bru2 ni caj 150-180 . So sy rse tu mmg da rate skg...jnji kemas hasil tgn, customer xkn komen mahal.. :)

      Delete

Post a Comment